Op onze school doen we er alles aan om leerlingen zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Een gezonde leefstijl vormt daarvoor de basis. Samen met ouders werken we daarom op onze school planmatig en structureel aan gezondheid en een gezonde leefstijl.

Eten en drinken

Onze school vindt het belangrijk dat onze leerlingen gezond eten en drinken. Kinderen die gezond eten en drinken kunnen zich beter concentreren en beter leren op school.

Ontbijt
Gezond eten begint met een gezond ontbijt. We gaan ervan uit dat uw kind thuis heeft ontbeten voordat het naar school komt.

10 uurtje
Rond 10 uur hebben we op school een kleine pauze. We eten dan gezamenlijk fruit of groenten en we drinken water uit de kraan. We vragen ouders om elke dag aan hun kind een stuk fruit of groenten mee te geven. Kinderen drinken op school water uit de kraan. Ouders mogen ook een bidon/beker water meegeven.

Lunch
Onze school heeft een continurooster. Alle leerlingen blijven tussen de middag op school. We lunchen dan gezamenlijk in de klas. We vragen ouders om hiervoor een gezonde lunch mee te geven. Een gezonde lunch bestaat bijvoorbeeld uit volkoren of bruin brood. We adviseren deze boterhammen gevarieerd en niet te dik te beleggen. Fruit en groenten zijn een goede aanvulling op de lunch. Ook bij de lunch drinken de kinderen water.

Traktaties
Als kinderen jarig zijn mogen zij trakteren. Kinderen mogen dan uitdelen aan de kinderen in hun eigen klas. Ook traktaties zien wij graag gezond. Een traktatie kan bestaan uit groenten en fruit. Voor andere traktaties geldt: hou het klein en beperk het tot één product. Uitgangspunt hierbij is dat traktaties niet meer dan 75 kcal bevatten. Voorbeelden zijn een versierde banaan of mandarijn, een groenten spies, een klein bakje neutrale popcorn of een versierde rijstwafel. Meer suggesties en ideeën staan in de traktatiewijzer. Klik hier om de traktatiewijzer te bekijken!

Bewegen

Onze school vindt het belangrijk dat onze leerlingen lekker actief zijn en veel bewegen. Door voldoende bewegen kunnen kinderen zich daarna beter concentreren en beter leren in de klas.

Naar school
Voor sommige kinderen is het lastig om ’s morgens goed wakker en alert te zijn. Andere kinderen hebben juist ’s morgens veel energie. Voor alle kinderen is het daarom belangrijk om ’s morgens voor schooltijd even te bewegen. Kom dus zo veel mogelijk lopend of op de fiets naar school. Woont u verder weg, en komt u met de tram of de auto, stap dan een halte eerder uit, of zet uw auto een straatje verder weg zodat uw kind nog even kan bewegen voordat het de school instapt.

Buitenspelen
Alle kinderen op onze school gaan iedere dag 2 keer 30 minuten buiten spelen. We willen dat kinderen zich daarbij vrij kunnen bewegen en lekker met zand en modder kunnen spelen. Zorg daarom voor speelkleding die vies mag worden. Ook bij koud weer en bij regen gaan we met de kinderen naar buiten. Een goede jas en stevige schoenen of laarzen zijn daarbij wel belangrijk. Ook raden wij u aan een extra setje kleding op school neer te leggen zodat uw kind droge kleding heeft als hij/zij nat en vies geworden is bij het buitenspelen.

We hebben een heerlijk groot plein waar kinderen lekker kunnen rennen en fietsen. Er is voldoende buitenspelmateriaal aanwezig om steeds weer ander spel te ontdekken. Buiten spelen is goed voor de motorische ontwikkeling van kinderen maar ook geeft het veel mogelijkheden om sociaal-emotionele vaardigheden te leren en te oefenen. Leerlingen die actief zijn in hun pauze, bewegen voldoende en zijn daarna ook weer meer geconcentreerd in de les.